Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

• Fokus på tandhälsa kan skydda barn från övervikt

[2017-10-24] Att prata tandhälsa med barn och föräldrar - om vad som är bra och dåligt för tänderna - kan vara ett sätt att förhindra att barnen går upp för mycket i vikt. Det konstateras i en avhandling vid Sahlgrenska akademin om barns kost, BMI och välbefinnande.

• Nya gener som ger antibiotikaresistens kartlagda

[2017-10-16] Genom att analysera stora mängder av dna har forskare på Chalmers och Göteborgs universitet kartlagt flera hittills okända gener som gör bakterier motståndskraftiga mot den mest kraftfulla antibiotikan. Forskningen öppnar för insatser mot spridning av nya former av multiresistenta bakterier. Upptäckten publiceras i tidskriften Microbiome.

• Kraftig ökning av fetma bland barn i världen

[2017-10-12] Fetma bland barn och ungdomar i världen har blivit tio gånger vanligare de senaste fyrtio åren. Det visar en studie som publiceras i tidskriften The Lancet, där flera forskare från Göteborgs universitet medverkar. Om trenden fortsätter kommer fetma att bli vanligare än undervikt i världen inom bara några år.

• Förrädisk växelverkan i hjärnan vid rökning

[2017-10-12] Fram med cigarettpaketet, in med en cigg i munnen och tänd. Det är välbekanta handgrepp för en rökare, och samtidigt ett beteende som har starkare koppling till själva drogberoendet än man tidigare trott, visar forskning vid Sahlgrenska akademin.

• Studenter ger ut manifest om humaniora och aktivism

[2017-10-11] I antologin Manifest skriver 26 studenter om humaniora och aktivism kopplat till dagens politiska klimat. Boken rymmer texter om folkbibliotek, främlingar, feminism och förståelse - och så åtta helt tomma sidor.